Hemma igen; 7 dagar kvar

Håhåjaja. Det var den klassresan det. En mycket lärorik liten "semester" måste jag säga. Vi var bl.a. på SLU (som jag sa tidigare; Sveriges lantbruksuniversitet) och SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt) där vi var med vid dissikering av olika djur. Själva synerna var ingenting, men det halvt ruttnade fåret luktade inte mumma om man säger så.... De hade också kor (vars huvud var sågat i två delar i en bandsåg), en katt, en hund, två smågrisar. Ett föl, ett lamm och ett par svanar. Om man skulle ha varit inälvsrädd skulle man garanterat ha svimmat, men jag måste säga att det var riktigt intressant. (Som jag förklarar situationen menar ni säkert nu på att jag inte är riktigt frisk, och ni har rätt; det är jag inte heller....)
På SLU fick vi se kossorna med "lucka på magen". Det var som en propp på kossans mage som man kunde öppna och titta rakt ner i våmmen (den största av de fyra magarna). Vi fick också stoppa ner armen och känna (!) Tyckte först att det var lite taskigt mot den stackars kon, men hon verkade inte bry sig. Dessutom var det ett once-in-a-lifetime-opportunity, så jag hade måstat göra det. 
Slutligen for vi och tittade på schimpanser och orangutangerna på Furuvik. De var riktigt tuffa! Vi hade en liten föreläsning om apor och en massa forskningsförsök. Mycket intressant!

   


Sen hände bara lite allmänna grejer. Fick mina skor upphissade i flaggstången ( de andra paret försvann också upp i något träd och de återfick jag dagen efter), Malena gick vidare i Eurovision. Grattis till henne! Jag och en kompis tippade på vilka åtta låtar vi trodde skulle gå vidare, d.v.s dessa;
Armenien
Vitryssland
Sverige
Island
Turkiet
Finland
Schweiz
Malta
(Samtliga är länkar till youtubeklippen)
Av dessa gick Armenien, Sverige, Island, Turkiet, Finland och Malta vidare (Om jag kommer ihåg rätt. Fullt möjligt att jag glömt bort någon...)
Jaja, kika gärna in dessa klipp. Gillar de allihop.
Ha det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0